Forum Konsumentów

  • pl
  • Twitter
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram

Aktualności

Artykuły

  • Stanowisko Forum Konsumentów ws. zmiany ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa

    11-09-2023

    Forum Konsumentów jako reprezentant interesów, praw i wolności konsumentów pozytywnie ocenia projekt ustawy o zmianie ustawy z dnia 6 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa oraz niektórych innych ustaw. Naszym zdaniem inicjatywa zapewnienia bezpieczeństwa świadczonych usług elektronicznych dla obywateli i konsumentów jest niezbędna wobec gwałtownego wzrostu zagrożeń cyfrowych.

    Zwracamy jednak uwagę na 3 istotne z perspektywy konsumentów aspekty, które powinny zostać uwzględnione przez ustawodawcę, tj. niską świadomość i potrzebę bezpieczeństwa cyfrowego, potencjalny wzrost cen usług dla konsumentów i ryzyko monopolu usług.

    Zobacz więcej
  • 14. #PRASÓWKA FORUM KONSUMENTÓW

    16-08-2023

    1. "UOKiK z zarzutami wobec dwóch spółek. "Wprowadzanie konsumentów w błąd" Więcej: https://tiny.pl/cw1m5 Źródło: PortalSpozywczy.

    Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty wprowadzania konsumentów w błąd spółkom Lord i Polskie Sklepy Odzieżowe (marka Lavard). Badania laboratoryjne potwierdziły, że w wielu przypadkach podany skład ubrań był nieprawdziwy.

    Zobacz więcej
  • Stanowisko Forum Konsumentów ws. Wniosku dot. Dyrektywy ws. wspólnych zasad promujących naprawę towarów

    11-08-2023

    Forum Konsumentów jako reprezentant interesów, praw i wolności konsumentów popiera Wniosek dotyczący Dyrektywy w sprawie wspólnych zasad promujących naprawę towarów (przedstawiane jako „prawo do naprawy”), który jest częścią unijnego planu gospodarki o obiegu zamkniętym do 2050 roku w ramach Europejskiego Zielonego Ładu. Celem Dyrektywy jest ułatwienie konsumentom naprawy towarów, zwiększenie jej opłacalności. Regulacja przyczyni się również do przedłużenia żywotności produktów i stopniowej eliminacji zjawiska tzw. celowego postarzania. Według badania Eurobarometru z roku 2021, 77% konsumentów w UE wolałoby naprawić swoje urządzenia niż kupić nowe, ale ostatecznie muszą je wymienić lub wyrzucić ze względu na koszty lub brak możliwości naprawy.[1]

    Zobacz więcej
  • 13. #PRASÓWKA FORUM KONSUMENTÓW

    09-08-2023

    1. "UOKiK postawił UPC zarzuty ws. pobierania opłat za niezamówione usługi” Więcej: https://tiny.pl/c98v6. Źródło: Dziennik Gazeta Prawna.

    UOKiK postawił zarzuty UPC Polska za to, że spółka obciążała klientów opłatą za dodatkowe kanały telewizyjne i wyższą prędkość Internetu, choć tych świadczeń nie zamawiali. Spółce grozi kara do 10% obrotów.

    Zobacz więcej
  • REKOMENDACJE Forum Konsumentów – aplikacja ZDROWE ZAKUPY

    08-08-2023

    W dzisiejszym wpisie z serii #EKOrekomendacji polecamy aplikację na telefon Zdrowe Zakupy. W ramach aplikacji konsument może sprawdzić dany produkt spożywczy, zweryfikować zawarte w produkcie dodatki oraz wpisywać nowe produkty do listy. Aplikacja to najaktualniejsza baza produktów w Polsce!

    Zobacz więcej
  • 12. #PRASÓWKA FORUM KONSUMENTÓW

    02-08-2023

    1. "UOKiK i Komisja Europejska biorą się za greenwashing. Kto powinien mieć się na baczności?" Więcej: http://bitly.pl/JeDre. Źródło: Wiadomości Handlowe.

    Zarówno Komisja Europejska, jak i polski Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów kręcą bat na przedsiębiorstwa stosujące greenwashing. Regulacje prawne, nad którymi pracuje KE, oraz działania polskiego UOKiK-u mają jeden cel: dawać konsumentom wiarygodne, porównywalne i weryfikowalne informacje.

     

    Zobacz więcej
  • Stanowisko Forum Konsumentów ws. Dyrektywy KE o opakowaniach i odpadach opakowaniowych

    01-08-2023

    Forum Konsumentów jako reprezentant interesów, praw i wolności konsumentów popiera Dyrektywę KE w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych, która jest częścią Europejskiego Zielonego Ładu.  Zwracamy jednak uwagę na konieczność uwzględnienia istotnych uwag po stronie biznesu, aby finalnie ewentualne trudności/ koszty nie zostały przełożone na odbiorcę końcowego–konsumenta. Każdego roku w zbyt dużych opakowaniach do polskich konsumentów dostarczanych jest ponad 40 mln m3 powietrza. Aż 82% konsumentów chce, by towary kupowane w sklepach były w mniejszych opakowaniach. 43% ankietowanych Polaków deklaruje natomiast wprost, że zbyt duże opakowanie często zniechęca do ponownego zakupu produktu.

     

    Zobacz więcej
  • Informacja prasowa Forum Konsumentów ws. ochrony konsumentów dotkniętych sytuacją kryzysową – pożary w Grecji

    27-07-2023

    Forum Konsumentów zwraca uwagę na fakt przysługujących konsumentom praw, które powinni egzekwować:
    1. prawo do informacji o aktualnej sytuacji w miejscu docelowej podróży,
    2. prawo do możliwości zmiany planów turystycznych lub odwołania podróży w razie wystąpienia znaczącego ryzyka zagrożenia bezpieczeństwa,
    3. prawo do zwrotu kosztów podróży lub zapewnienia alternatywnych rozwiązań, jeśli podróż zostaje odwołana z powodu kryzysu spowodowanego, np. siłą wyższą.

    Ostatnie pożary, które nawiedziły regiony Grecji (i nie tylko), są poważnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa odwiedzających ten region turystów. Forum Konsumentów podkreśla, że w tego typu sytuacjach kryzysowych, kluczową rolę odgrywają touroperatorzy, którzy są odpowiedzialni za zapewnienie bezpieczeństwa i dobrej organizacji podróży dla swoich klientów. Mają oni obowiązek świadczyć rzetelne informacje na temat aktualnej sytuacji w danym regionie, w którym organizowane są wycieczki.

    Zobacz więcej
  • 11. #PRASÓWKA FORUM KONSUMENTÓW

    26-07-2023

    1. "Za duże opakowanie produktu zniechęca do zakupu. Konsumenci wolą mniejsze paczki [BADANIE]" Więcej: http://bitly.pl/rm3A6. Źródło: Wiadomości Handlowe.

    Zbyt duże opakowanie często zniechęca do ponownego zakupu produktu – takiego zdania jest 43 proc. ankietowanych Polaków, a blisko 70 proc. uważa, że stosowanie opakowań wykonanych z pojedynczego materiału wtórnego, czyli podlegającemu recyklingowi, ma pozytywny wpływ na środowisko naturalne.

    Zobacz więcej
  • Konsumencie, nie daj robić z siebie jelenia! Akcja Forum Konsumentów – MANIPULACJA ETYKIETAMI CENOWYMI

    26-07-2023

    Przedstawiamy kolejny przykład niespójności działań i komunikacji, tym razem dotyczący manipulacji etykietami cenowymi. Sytuacja ma miejsce wtedy, gdy konsument otrzymuje sprzeczne informacje, co do ceny produktu, tj. uwypuklana jest cena rzekomo promocyjna, podczas gdy drobnym drukiem na samym dole etykiety widnieje informacja o faktycznej cenie i zasadach promocji.

    Zobacz więcej