Forum Konsumentów

  • pl
  • Twitter
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram

Aktualności

Artykuły

  • Stanowisko Forum Konsumentów ws. ustawy wdrażającej system kaucyjny

    17-07-2023

    Forum Konsumentów jako reprezentant interesów, praw i wolności konsumentów pozytywnie ocenia przegłosowanie przez Sejm projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw (druk nr 3380), wdrażajacego system kaucyjny w celu ochrony środowiska naturalnego i promowania zrównoważonego rozwoju, jednocześnie zgłasza dwa wyraźne ryzyka, tj.

    1) wzrostu cen wynikającego z nałożenia podatku VAT z tytułu kaucji,

    2) nieuwzględnienia proponowanych przez branżę napojów istotnych poprawek i sygnałów, co również może mieć negatywny wpływ na sytuację konsumentów.

    Zobacz więcej
  • #WAKACJE Z FORUM KONSUMENTÓW – Prawa konsumenta w sytuacji zagubionego bagażu

    18-07-2023

    Konsument ma prawo ubiegać się o odszkodowanie od linii lotniczej za zaginięcie bagażu, w sytuacji gdy przewoźnik przyzna jego utratę lub nie zostanie dostarczony w czasie 21 dni. Wysokość rekompensaty wynosi ok. 1 288 Euro (około 5 736,19 zł). Rekompensata ma pokryć poniesione przez pasażera straty, jakie poniósł w wyniku niedostarczenia bagażu. Proces reklamacji w przypadku zaginięcia walizki rozpoczyna się na lotnisku. W tym celu jeszcze przed opuszczeniem strefy zamkniętej należy zgłosić brak bagażu do biura reklamacji bagażowych.

    Zobacz więcej
  • 9. #PRASÓWKA FORUM KONSUMENTÓW

    12-07-2023

    1. "Zalando, Media Markt, Sephora i Glovo z zarzutami UOKiK za żonglerkę cenami" Więcej: https://tiny.pl/c7g2z. Źródło: rp.pl

    Od 1 stycznia sprzedawca towaru lub usługi (w tym także cyfrowych), prezentując „okazyjną” cenę, musi też podawać najniższą cenę z ostatnich 30 dni. Określa się ją na dzień rozpoczęcia promocji i pozostaje ona punktem odniesienia aż do jej zakończenia (nawet jeśli trwa dłużej niż 30 dni). Jak zaznacza UOKiK, dzięki tym zmianom konsumenci mają jasny punkt odniesienia dla wysokości obniżek.

    Zobacz więcej
  • #NEWSPRAWNY Forum Konsumentów: Lipcowa nowelizacja KPC wzmacnia pozycję konsumentów

    13-07-2023

    W ramach lipcowej nowelizacji KPC zostanie dodany nowy dział dotyczący postępowań między konsumentem a przedsiębiorcą. Co ważne, będą one stosowane nawet w momencie, gdy firma w trakcie procesu przestanie istnieć – ważne ma być to, że działalność gospodarcza była prowadzona w momencie, gdy sprawa trafiła do sądu.

    Zobacz więcej
  • 7. #PRASÓWKA FORUM KONSUMENTÓW

    28-06-2023

    1. "Większa szansa na sprawiedliwość dla nabywców nieruchomości?” Więcej: https://tiny.pl/cg84l. Źródło: Rzeczpospolita.

    1 lipca 2023 r. w życie wchodzi duża nowelizacja kodeksu postępowania cywilnego. Jedną z istotniejszych zmian jest wprowadzenie specjalnego postępowania z udziałem konsumentów. Od teraz konsumenci będą mogli uzyskać od przedsiębiorcy zwrot kosztów procesu pomimo przegrania sprawy. W praktyce nowe przepisy mogą też spowodować skrócenie czasu trwania postępowań sądowych i dosłownie „przybliżyć” Sąd do konsumentów.

    Zobacz więcej
  • Stanowisko Forum Konsumentów ws. poparcia przez PE projektu nowej dyrektywy umożliwiającej skuteczną walkę z greenwashingiem

    04-07-2023

    Fundacja Forum Konsumentów jako reprezentant interesów, praw i wolności konsumentów popiera inicjatywę Parlamentu Europejskiego, który zatwierdził mandant negocjacyjny dla projektu nowej Dyrektywy zwanej „Dyrektywą o zwalczaniu greenwashingu”. Jednocześnie zwraca uwagę na ryzyka związane z brakiem skuteczności proponowanych zmian, tj. (1) wzrost kosztów produkcji, która do tej pory nie była zrównoważona i w konsekwencji (2) wzrost cen końcowych dla konsumenta, (3) brak systematycznej edukacji konsumenta, czyli brak zmiany postaw zakupowych i tym samym import tańszych produktów spoza Unii Europejskiej.

    Zobacz więcej
  • Konsumencie, nie daj robić z siebie jelenia! Akcja Forum Konsumentów – ZJAWISKO DRIP PRICING

    04-07-2023

    Przedstawiamy kolejny przykład wspomnianej niespójności działań i komunikacji, tym razem dotyczący marketingu wielu producentów, a mianowicie zjawiska drip pricingu polegającego na prezentowaniu początkowo atrakcyjnych cen produktów lub usług, a następnie stopniowym dodawaniu dodatkowych opłat lub opłat ukrytych w trakcie procesu zakupowego. Może to prowadzić do znacznego wzrostu końcowej ceny produktu lub usługi, niż początkowo konsument początkowo zakładał.

    Zobacz więcej
  • REKOMENDACJE Forum Konsumentów – aplikacja KOSMOPEDIA

    03-07-2023

    W dzisiejszym wpisie z serii #EKOrekomendacji polecamy aplikację na telefon "Kosmopedia", która jest częścią portalu Kosmopedia.org. W aplikacji znajdziecie obiektywne, zrozumiałe i przygotowane we współpracy z profesjonalistami opisy substancji, ich funkcji w produktach kosmetycznych, pochodzenie oraz działanie na skórę i organizm człowieka.

    Zobacz więcej
  • 8. #PRASÓWKA FORUM KONSUMENTÓW

    05-07-2023

    1. "Gigantyczna kara dla Bocian Pożyczki. "Spółka próbowała obejść prawo" Więcej: https://shorturl.at/kyCE7. Źródło: Business Insider Polska.

    Prezes UOKiK nałożył ponad 15 mln zł kary na firmę Everest Finanse SA, znaną jako Bocian Pożyczki. Jak czytamy, spółka obchodziła limity pozaodsetkowych kosztów kredytu konsumenckiego.

     

    Zobacz więcej
  • #WAKACJE Z FORUM KONSUMENTÓW – Prawa konsumenta w sytuacji opóźnionego lotu

    23-06-2023

    Prawo do odszkodowania w przypadku opóźnienia lotu może przysługiwać konsumentowi, który przyleciał do miejsca docelowego przynajmniej z 3-godzinnym opóźnieniem w stosunku do planowanego czasu lądowania.

    Zobacz więcej