Artykuły
-
Stanowisko Forum Konsumentów ws. ustawy wdrażającej system kaucyjny
17-07-2023Zobacz więcejForum Konsumentów jako reprezentant interesów, praw i wolności konsumentów pozytywnie ocenia przegłosowanie przez Sejm projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw (druk nr 3380), wdrażajacego system kaucyjny w celu ochrony środowiska naturalnego i promowania zrównoważonego rozwoju, jednocześnie zgłasza dwa wyraźne ryzyka, tj.
1) wzrostu cen wynikającego z nałożenia podatku VAT z tytułu kaucji,
2) nieuwzględnienia proponowanych przez branżę napojów istotnych poprawek i sygnałów, co również może mieć negatywny wpływ na sytuację konsumentów.
-
#WAKACJE Z FORUM KONSUMENTÓW – Prawa konsumenta w sytuacji zagubionego bagażu
18-07-2023Zobacz więcejKonsument ma prawo ubiegać się o odszkodowanie od linii lotniczej za zaginięcie bagażu, w sytuacji gdy przewoźnik przyzna jego utratę lub nie zostanie dostarczony w czasie 21 dni. Wysokość rekompensaty wynosi ok. 1 288 Euro (około 5 736,19 zł). Rekompensata ma pokryć poniesione przez pasażera straty, jakie poniósł w wyniku niedostarczenia bagażu. Proces reklamacji w przypadku zaginięcia walizki rozpoczyna się na lotnisku. W tym celu jeszcze przed opuszczeniem strefy zamkniętej należy zgłosić brak bagażu do biura reklamacji bagażowych.
-
9. #PRASÓWKA FORUM KONSUMENTÓW
12-07-2023Zobacz więcej1. "Zalando, Media Markt, Sephora i Glovo z zarzutami UOKiK za żonglerkę cenami" Więcej: https://tiny.pl/c7g2z. Źródło: rp.pl
Od 1 stycznia sprzedawca towaru lub usługi (w tym także cyfrowych), prezentując „okazyjną” cenę, musi też podawać najniższą cenę z ostatnich 30 dni. Określa się ją na dzień rozpoczęcia promocji i pozostaje ona punktem odniesienia aż do jej zakończenia (nawet jeśli trwa dłużej niż 30 dni). Jak zaznacza UOKiK, dzięki tym zmianom konsumenci mają jasny punkt odniesienia dla wysokości obniżek.
-
#NEWSPRAWNY Forum Konsumentów: Lipcowa nowelizacja KPC wzmacnia pozycję konsumentów
13-07-2023Zobacz więcejW ramach lipcowej nowelizacji KPC zostanie dodany nowy dział dotyczący postępowań między konsumentem a przedsiębiorcą. Co ważne, będą one stosowane nawet w momencie, gdy firma w trakcie procesu przestanie istnieć – ważne ma być to, że działalność gospodarcza była prowadzona w momencie, gdy sprawa trafiła do sądu.
-
7. #PRASÓWKA FORUM KONSUMENTÓW
28-06-2023Zobacz więcej1. "Większa szansa na sprawiedliwość dla nabywców nieruchomości?” Więcej: https://tiny.pl/cg84l. Źródło: Rzeczpospolita.
1 lipca 2023 r. w życie wchodzi duża nowelizacja kodeksu postępowania cywilnego. Jedną z istotniejszych zmian jest wprowadzenie specjalnego postępowania z udziałem konsumentów. Od teraz konsumenci będą mogli uzyskać od przedsiębiorcy zwrot kosztów procesu pomimo przegrania sprawy. W praktyce nowe przepisy mogą też spowodować skrócenie czasu trwania postępowań sądowych i dosłownie „przybliżyć” Sąd do konsumentów.
-
Stanowisko Forum Konsumentów ws. poparcia przez PE projektu nowej dyrektywy umożliwiającej skuteczną walkę z greenwashingiem
04-07-2023Zobacz więcejFundacja Forum Konsumentów jako reprezentant interesów, praw i wolności konsumentów popiera inicjatywę Parlamentu Europejskiego, który zatwierdził mandant negocjacyjny dla projektu nowej Dyrektywy zwanej „Dyrektywą o zwalczaniu greenwashingu”. Jednocześnie zwraca uwagę na ryzyka związane z brakiem skuteczności proponowanych zmian, tj. (1) wzrost kosztów produkcji, która do tej pory nie była zrównoważona i w konsekwencji (2) wzrost cen końcowych dla konsumenta, (3) brak systematycznej edukacji konsumenta, czyli brak zmiany postaw zakupowych i tym samym import tańszych produktów spoza Unii Europejskiej.
-
Konsumencie, nie daj robić z siebie jelenia! Akcja Forum Konsumentów – ZJAWISKO DRIP PRICING
04-07-2023Zobacz więcejPrzedstawiamy kolejny przykład wspomnianej niespójności działań i komunikacji, tym razem dotyczący marketingu wielu producentów, a mianowicie zjawiska drip pricingu polegającego na prezentowaniu początkowo atrakcyjnych cen produktów lub usług, a następnie stopniowym dodawaniu dodatkowych opłat lub opłat ukrytych w trakcie procesu zakupowego. Może to prowadzić do znacznego wzrostu końcowej ceny produktu lub usługi, niż początkowo konsument początkowo zakładał.
-
REKOMENDACJE Forum Konsumentów – aplikacja KOSMOPEDIA
03-07-2023Zobacz więcejW dzisiejszym wpisie z serii #EKOrekomendacji polecamy aplikację na telefon "Kosmopedia", która jest częścią portalu Kosmopedia.org. W aplikacji znajdziecie obiektywne, zrozumiałe i przygotowane we współpracy z profesjonalistami opisy substancji, ich funkcji w produktach kosmetycznych, pochodzenie oraz działanie na skórę i organizm człowieka.
-
8. #PRASÓWKA FORUM KONSUMENTÓW
05-07-2023Zobacz więcej1. "Gigantyczna kara dla Bocian Pożyczki. "Spółka próbowała obejść prawo" Więcej: https://shorturl.at/kyCE7. Źródło: Business Insider Polska.
Prezes UOKiK nałożył ponad 15 mln zł kary na firmę Everest Finanse SA, znaną jako Bocian Pożyczki. Jak czytamy, spółka obchodziła limity pozaodsetkowych kosztów kredytu konsumenckiego.
-
#WAKACJE Z FORUM KONSUMENTÓW – Prawa konsumenta w sytuacji opóźnionego lotu
23-06-2023Zobacz więcejPrawo do odszkodowania w przypadku opóźnienia lotu może przysługiwać konsumentowi, który przyleciał do miejsca docelowego przynajmniej z 3-godzinnym opóźnieniem w stosunku do planowanego czasu lądowania.