Artykuły
-
8. #PRASÓWKA FORUM KONSUMENTÓW
05-07-2023Zobacz więcej1. "Gigantyczna kara dla Bocian Pożyczki. "Spółka próbowała obejść prawo" Więcej: https://shorturl.at/kyCE7. Źródło: Business Insider Polska.
Prezes UOKiK nałożył ponad 15 mln zł kary na firmę Everest Finanse SA, znaną jako Bocian Pożyczki. Jak czytamy, spółka obchodziła limity pozaodsetkowych kosztów kredytu konsumenckiego.
-
#WAKACJE Z FORUM KONSUMENTÓW – Prawa konsumenta w sytuacji opóźnionego lotu
23-06-2023Zobacz więcejPrawo do odszkodowania w przypadku opóźnienia lotu może przysługiwać konsumentowi, który przyleciał do miejsca docelowego przynajmniej z 3-godzinnym opóźnieniem w stosunku do planowanego czasu lądowania.
-
Czy rozróżnienie na konsumenta i obywatela jest nadal aktualne?
23-06-2023Zobacz więcejMoże czas na wspólną, nadrzędną regułę: płacę – wymagam? Płacę za produkt/usługę – wymagam. Płacę podatki – wymagam. Obywatel to przecież też klient! Co więcej, rośnie rola podatków konsumpcyjnych w budżecie państwa.
-
6. #PRASÓWKA FORUM KONSUMENTÓW
21-06-2023Zobacz więcej1. "Wzięli pożyczkę na 6 tys. zł, a same opłaty dodatkowe okazały się większe. Jest decyzja sądu” Więcej: https://tiny.pl/cmbr4. Źródło: businessinsider.com.pl.
Sąd Najwyższy uwzględnił skargę nadzwyczajną w sprawie pożyczki, w której opłaty za obsługę wyniosły 135 proc. wartości wypłaconych pożyczającemu środków — poinformowała Prokuratura Krajowa. Skargę w sprawie złożył Prokurator Generalny Zbigniew Ziobro. W skardze wniesionej do SN Ziobro zarzucił nakazowi zapłaty wydanemu w listopadzie 2016 r. przez Sąd Rejonowy w Gdyni naruszenie konstytucyjnej zasady ochrony konsumentów jako strony słabszej przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi w stosunkach prawnych z przedsiębiorcą. Sąd Najwyższy podzielił argumentację.
-
Informacja prasowa Fundacji Forum Konsumentów „Europejscy konsumenci na rynku towarów podrobionych – raport EUIPO 2023”
22-06-2023Zobacz więcej13% Europejczyków, deklaruje, że celowo kupiło podrobione produkty w ciągu ostatnich 12 miesięcy. To znacznie więcej niż w poprzednich falach badaniach – w 2020 roku było to tylko 5%. 14% Polaków świadomie kupiło podrobiony towar, gdzie średnia europejska wynosi 13%. Mogą to być zaniżone dane, istnieje bowiem różnica pomiędzy deklaracjami, a faktycznymi zachowaniami konsumentów. Konieczna jest zatem dalsza edukacja konsumentów w na temat towarów podrobionych i konsekwencji ich kupowania. Przykładem takiej inicjatywy edukacyjnej jest kampania „Żyj oryginalnie. Podrobione produkty. Podrobiony styl”, którą w 2022 roku zapoczątkowało Forum Konsumentów wraz z Partnerami: Polską Izbą Handlu, Polskim Związkiem Przemysłu Kosmetycznego, UN Global Compact Network Poland, Amazon, Polskim Stowarzyszeniem Branży Zabawek i Artykułów Dziecięcych, Stowarzyszeniem Kobiety w Centrum oraz Administracją Celną Republiki Czeskiej.
-
Konsumencie, nie daj robić z siebie jelenia! Akcja Forum Konsumentów – ZJAWISKO GREENWASHINGU
20-06-2023Zobacz więcejPrzedstawiamy kolejny przykład wspomnianej niespójności działań i komunikacji, tym razem dotyczący marketingu wielu producentów, a mianowicie zjawiska greenwashingu polegającego na tworzeniu strategii marketingowej, której celem jest stworzenie złudnego wrażenia, że zarówno dane przedsiębiorstwo, jak i produkowane przez niego produkty są przyjazne środowisku.
-
Stanowisko Forum Konsumentów w sprawie zmiany rozporządzenia CLP dot. komunikowania konsumentom sposobu oznaczania substancji chemicznych na opakowaniach produktów
20-06-2023Zobacz więcejJak wskazuje badanie Eurobarometr z 2020 roku ok. 65% osób obawia się narażenia na niebezpieczne substancje, a ok. 84 % Europejczyków niepokoi wpływ substancji chemicznych występujących w produktach codziennego użytku na ich zdrowie. Dlatego też Forum Konsumentów po zapoznaniu się z propozycją Komisji Europejskiej zmiany Rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 w sprawie klasyfikacji, etykietowania i pakowania substancji i mieszanin (CLP) opowiada się za transparentnością w oznaczaniu szkodliwych substancji w celu zagwarantowania bezpieczeństwa konsumentom. Jednocześnie postuluje wdrażanie planowanych regulacji w taki sposób, aby konsumenci nie zostali obciążeni nadmiarem informacji na temat danego produktu. Obecnie konsumenci w wielu przypadkach nadal nie mają świadomości, co do symboli czy oznaczeń widniejących na etykietach produktów. Chcą mieć jednak pewność, że to, co kupują jest bezpieczne – niekoniecznie sprawdzając informacje osobiście.
-
REKOMENDACJE Forum Konsumentów – aplikacja SORTEUSZ
19-06-2023Zobacz więcejForum Konsumentów rozpoczyna nową serię wpisów o aplikacjach, dzięki którym konsumenci mogą żyć bardziej ekologicznie i zdobywać przydatną wiedzę w tej dziedzinie. Co dwa tygodnie będziemy publikować wpis, w którym zarekomendujemy jedną wartą pobrania aplikację.
-
#NEWSPRAWNY Forum Konsumentów: Orzeczenie TSUE ws. kredytów frankowych
15-06-2023Zobacz więcejW czwartek TSUE zdecydował, że prawo Unii nie stoi na przeszkodzie temu, by w przypadku uznania umowy kredytu hipotecznego zawierającej nieuczciwe warunki za nieważną, konsumenci żądali od banku rekompensaty wykraczającej poza zwrot zapłaconych rat miesięcznych.
-
Forum Konsumentów na Polish Circular Forum
07-06-2023Zobacz więcejPrezeska Forum Konsumentów – Agnieszka Plencler – miała przyjemność w ostatnim czasie poprowadzić dyskusję "Zamykanie obiegu z perspektywy konsumenta" podczas Polish Circular Forum 2023. To już druga edycja wydarzenia poświęconego gospodarce o obiegu zamkniętym w ujęciu polskim i europejskim z perspektywy przemysłu.