Artykuły
-
Konsumencie, nie daj robić z siebie jelenia! Akcja Forum Konsumentów – ZJAWISKO SKIMPFLACJI
07-06-2023Zobacz więcejPrzedstawiamy kolejny przykład wspomnianej niespójności działań i komunikacji, tym razem dotyczący funkcjonowania producentów żywności, a mianowicie zjawiska skimpflacji polega na tym, że za tę samą cenę dostajemy produkty i usługi gorszej jakości, niż dotychczas. Zjawisko to różni się więc od inflacji, w której te same produkty i usługi osiągają coraz wyższe ceny.
-
Przesłanie Forum Konsumentów z okazji Światowego Dnia Środowiska
05-06-2023Zobacz więcejObchodzony corocznie 5 czerwca Światowy Dzień Środowiska jest ważnym wydarzeniem, którego celem jest zwrócenie uwagi na kwestie ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. W kontekście konsumentów jest to doskonała okazja do refleksji nad codziennymi wyborami i wpływem, jaki mają one na naszą planetę. Warto jednak wspomnieć również o tym, że konsumenci powinni także wywierać presję na światowy biznes, aby zmiany prośrodowiskowe następowały równoległe do działań konsumentów, bowiem cała odpowiedzialność za ochronę środowiska nie powinna spoczywać tylko na barkach konsumentów.
-
Poradnik Forum Konsumentów z okazji Międzynarodowego Dnia Dziecka cz.2
03-06-2023Zobacz więcejBezpieczeństwo zabawek jest kluczowe dla dobra i zdrowia dzieci. Zapewnienie dzieciom bezpiecznego otoczenia zabawy to nie tylko obowiązek rodziców, opiekunów i producentów zabawek, ale również konieczność dla prawidłowego rozwoju i ochrony najmłodszych członków społeczeństwa.
-
Poradnik Forum Konsumentów z okazji Międzynarodowego Dnia Dziecka cz.1
02-06-2023Zobacz więcejŻyjemy w czasach, gdy niemal każdy z nas ma pod ręką aparat fotograficzny, a wizerunek naszych dzieci, może być utrwalany właściwie w każdej sytuacji. Często dzielimy się materiałami przedstawiającymi lub opisującymi nasze dzieci bez zastanowienia się, z jakimi konsekwencjami może się to wiązać i na jakie niebezpieczeństwa może narazić dzieci teraz i w przyszłości. Dlatego każde umieszczenie zdjęcia naszego dziecka w przestrzeni publicznej powinniśmy poddać pewnej refleksji.
Po pierwsze pamiętajmy, że dziecko ma prawo do prywatności i ochrony wizerunku, a w szczególności do ochrony swojej godności.
Po drugie pamiętajmy przy tym, że to my powinniśmy być przewodnikiem dziecka po wirtualnym świecie i przygotować je na ewentualne zagrożenia, budując atmosferę wzajemnego szacunku i zaufania bardziej niż system obostrzeń i ograniczeń.
-
Komunikat Forum Konsumentów z okazji Międzynarodowego Dnia Dziecka
01-06-2023Zobacz więcejForum Konsumentów pragnie zwrócić uwagę na ważne kwestie związane z prawami dziecka konsumenta z okazji Międzynarodowego Dnia Dziecka ustanowionego w 1954 przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ) dla upowszechniania ideałów i celów dotyczących praw dziecka zawartych w Karcie Narodów Zjednoczonych.
Dzieci są istotną grupą społeczną, której potrzeby i prawa powinny być szanowane na każdym kroku. W dzisiejszym świecie pełnym wyzwań coraz większa świadomość i ochrona praw dzieci powinny być jednym z priorytetów dorosłych. W tym wyjątkowym dniu chcielibyśmy pokrótce przypomnieć o ważnych prawach, które przysługują dzieciom.
W tym wyjątkowym dniu chcielibyśmy pokrótce przypomnieć o najważniejszych prawach, które przysługują dzieciom, a przez kolejne 6 dni publikować będziemy infografiki (dotyczące m.in. świadomości najmłodszych konsumentów, bezpieczeństwa zabawek, reklam i presji społecznej czy ochrony wizerunku w Internecie) wraz z komentarzem-poradą, aby skierować uwagę na ważne kwestie związane z prawami i ochroną dzieci-konsumentów.
-
Życzenia Forum Konsumentów z okazji Dnia Matki
26-05-2023Zobacz więcejMatki są niezwykle ważnymi konsumentkami. Dlatego w tym wyjątkowym dniu życzymy wszystkim matkom zrozumienia, zasobnych portfeli i świadomych decyzji konsumenckich. Pięknego dnia!
-
4. #PRASÓWKA FORUM KONSUMENTÓW
24-05-2023Zobacz więcej1. "Przemysł złapał zadyszkę, konsumenci zaciskają pasa. Długo jeszcze?" Więcej: https://tiny.pl/chs14. Źródło: Radio TOK FM.
W kwietniu w gospodarstwach domowych wciąż na dobre włączony był tryb oszczędzania. W sklepach kupiliśmy o niemal 7,5 procent mniej, a wydaliśmy na to o 3,5 procent więcej – wynika z ostatnich danych o sprzedaży detalicznej. Wysoka inflacja zjada dochody w bardzo szybkim tempie i kolejny miesiąc z rzędu pensje realnie spadają. Ekonomiści mówią: musimy tak jeszcze wytrzymać przez co najmniej kilka miesięcy. -
Stanowisko Fundacji Forum Konsumentów ws. limitów transakcji gotówkowych w transakcjach B2C
24-05-2023Zobacz więcejZdaniem Fundacji Forum Konsumentów wprowadzenie nowej regulacji prawnej, zgodnie z którą od 1 stycznia 2024 roku do ustawy o prawach konsumenta dodany zostanie art. 7b ustanawiający obowiązek dokonywania płatności bezgotówkowych w relacjach między konsumentem a przedsiębiorcą, jeśli wartość transakcji przekroczy kwotę 20 000 zł stanowi ewidentne naruszenie praw i wolności konsumentów oraz znaczącą ingerencję w preferencje konsumentów dotyczące wybranych metod płatności. To również kolejny przykład nadregulacji i potencjalnych negatywnych konsekwencji dla konsumentów. Na marginesie należy wskazać, że w relacjach B2B przedsiębiorcy od 1 stycznia 2024 roku będą objęci obowiązkiem dokonywania płatności bezgotówkowych już od 8 000 zł, zamiast jak dotychczas 15 000 zł. Ustanowienie tak niskiego limitu również należy ocenić negatywnie. Wobec powyższego Forum Konsumentów postuluje zrezygnowanie ze szkodliwej zmiany przepisów.
-
Konsumencie, nie daj robić z siebie jelenia! Akcja Forum Konsumentów – ZJAWISKO DOWNSIZINGU
23-05-2023Zobacz więcejPrzedstawiamy kolejny przykład wspomnianej niespójności działań i komunikacji, tym razem dotyczący funkcjonowania producentów żywności, a mianowicie zjawiska downsizingu, czyli celowego zmniejszania przez producenta wagi lub ilości oferowanego artykułu, za który konsument płaci tę samą cenę, co przed zmniejszeniem.
-
Stanowisko Fundacji Forum Konsumentów ws. wprowadzenia regulacji Sending Party Pays (SPP), czyli tzw. opłaty sieciowej
17-05-2023Zobacz więcejFundacja Forum Konsumentów jako reprezentant interesów, praw i wolności konsumentów na podstawie ogólnodostępnych informacji wyraża uzasadnione obawy, możliwego naruszenia interesu konsumentów, które swoje źródło mają w przedstawionej inicjatywie legislacyjnej w sprawie infrastruktury łączności w związku z wezwaniami europejskich operatorów sieci telekomunikacyjnych, aby tzw. „FAANG” (dotyczy akcji czterech wybitnych amerykańskich spółek technologicznych: Meta, Amazon, Apple, Netflix i Google) wnosił opłatę w celu wsparcia kosztów wdrażania infrastruktury sieciowej, w tym wprowadzenia regulacji Sending Party Pays (SPP), czyli tzw. opłaty sieciowej na rzecz rozwoju i utrzymania infrastruktury telekomunikacyjnej.