Forum Konsumentów

  • pl
  • Twitter
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram

Aktualności

Artykuły

  • Udział Forum Konsumentów w konsultacjach Komisji Europejskiej pt. „Przyszłość sektora łączności elektronicznej i jego infrastruktury”

    15-05-2023

    Fundacja Forum Konsumentów jako organizacja działająca na rzecz interesów, praw i wolności konsumentów bierze udział w konsultacjach pt. „Przyszłość sektora łączności elektronicznej i jego infrastruktury” zorganizowanych przez Komisję Europejską w sprawie wprowadzenia tzw. regulacji Sending Party Pays (SPP), czyli opłaty sieciowej. Możliwość zgłoszenia udziału w konsultacjach upływa 19 maja 2023 roku (zgłoszenie: https://bit.ly/3BrA3l2).

    Zobacz więcej
  • 3. #PRASÓWKA FORUM KONSUMENTÓW

    10-05-2023

    1. "Trudne czasy odczuwa już każdy. Co w 2023 jest największą wartością dla konsumenta?" Więcej: https://bit.ly/42GvVcA. Źródło: Biznes Interia.

    Kryzys powoduje z jednej strony polaryzację postaw, z drugiej impulsywne przepływanie między “żyj, jakby jutra miało nie być” a “od dziś oszczędzam na wszystkim”. W tak trudnej sytuacji jeszcze ważniejsze staje się dla marek zrozumienie klientów, ich potrzeb i motywacji.

    Zobacz więcej
  • Konsumencie, nie daj robić z siebie jelenia! Akcja Forum Konsumentów – OBOWIĄZEK DRUKOWANIA KARTY POKŁADOWEJ

    09-05-2023

    Jako Fundacja Forum Konsumentów rozpoczęliśmy cykliczną akcję: "Nie daj robić z siebie jelenia!", której celem jest pokazywanie niespójności działań odgórnych różnych podmiotów, w tym usługodawców, które przekładają się na nadmierną presję skierowaną na konsumentów i konsumentki. Więcej informacji na stronie: https://bit.ly/443MZKU.


    Dzisiaj przedstawiamy kolejny przykład wspomnianej niespójności działań i komunikacji, tym razem dotyczący funkcjonowania linii lotniczych.

    Zobacz więcej
  • 2. #PRASÓWKA FORUM KONSUMENTÓW

    03-05-2023

    1. "Co zrobić, by uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot?" Więcej: https://bit.ly/412IZaT. Źródło: Rzeczpospolita.

    Pasażer powinien mieć potwierdzoną rezerwację i stawić się na odprawę. Inaczej nie uzyska odszkodowania za opóźnienie samolotu. Tak wynika z unijnego rozporządzenia nr 261/2004 i wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie wydanego w drugiej instancji.

    Zobacz więcej
  • Komunikat Forum Konsumentów z okazji Światowego Dnia Własności Intelektualnej

    26-04-2023

    Fundacja Forum Konsumentów przyłącza się do obchodów Światowego Dnia Własności Intelektualnej (ang. World Intellectual Property Day). Święto to zostało ustanowione w 2000 roku przez Światową Organizację Własności Intelektualnej (ang. World Intellectual Property Organization), w celu zwrócenia uwagi na znaczenie własności intelektualnej w życiu każdego z nas – zarówno artystów, twórców, kreatorów, jak i konsumentów czy przedsiębiorców. Zgodnie z definicją Fundacji Legalna Kultura – pojęcie własności intelektualnej – odnosi się do wszelkich wytworów ludzkiego umysłu, jak i do praw do korzystania z nich. Prawo własności intelektualnej obejmuje dość szeroki zakres tematyczny. Najczęściej wskazuje się na patenty, prawa ochronne obejmujące wzory przemysłowe czy znaki towarowe oraz na prawa autorskie. W tym roku hasłem obchodów jest: Kobiety i własność intelektualna: przyspieszenie innowacji i kreatywności.

    Zobacz więcej
  • Konsumencie, nie daj robić z siebie jelenia! Fundacja Forum Konsumentów rusza z nową akcją.

    25-04-2023

    Konsumencie nie daj robić z siebie jelenia! Fundacja Forum Konsumentów rusza z nową akcją.

    Jako #ForumKonsumentów rozpoczynamy cykliczną akcję: "Nie daj robić z siebie jelenia!", której celem będzie pokazywanie hipokryzji/ niekonsekwencji działań odgórnych, które przekładają się na nadmierną presję skierowaną na konsumentów i konsumentki.

    Będziemy jako #ForumKonsumentow w co drugi wtorek sygnalizować tematy, zbierać opinie od konsumentów, biznesu i decydentów oraz finalnie zabierać głos. Zachęcamy Was do wskazywania tematów w komentarzu pod postem.

    Zobacz więcej
  • 1. #PRASÓWKA FORUM KONSUMENTÓW

    19-04-2023

    1. "Ekspert: To rynek ma umożliwić klientowi wymianę lub naprawę, a nie konsument o nią zabiegać." Więcej: https://bit.ly/3LdUiIT. Źródło: Dlahandlu.

    W rzeczywistości tylko te przedsiębiorstwa, na które nakładane są dodatkowe obowiązki regulacyjne, podejmują realne kroki w celu zmniejszenia nadmiernego konsumpcjonizmu oraz zachowań konsumenckich, które można uznać za ekscesywne – mówi Kacper Nosarzewski, partner 4CF, uczestnik debaty "Nowy świadomy konsument" na EEC 2023 w Katowicach.

    Zobacz więcej
  • Stanowisko Forum Konsumentów ws. rewizji Dyrektywy o Kredycie Konsumenckim (CCD II)

    19-04-2023

    Dyrektywa w sprawie kredytu konsumenckiego (CCD) obowiązuje już od 15 lat, a od momentu jej przyjęcia rynek usług finansowych przeszedł znaczącą rewolucję. Rozwój cyfryzacji i e-commerce doprowadził do wielu zmian na rynku kredytów konsumenckich, na którym pojawiły się zarówno nowe produkty, jak i nowe podmioty oferujące kredyty. Zmianie uległy również preferencje konsumentów, którzy coraz częściej decydują się na zakupy w Internecie (odsetek internautów, którzy deklarują kupowanie online, ustabilizował się i wynosi obecnie 77%)[1]. Wobec czego głównym celem Dyrektywy o Kredycie Konsumenckim (CCD II), stanowiącej rewizję dyrektywy 2008/48/WE, jest unowocześnienie i wzmocnienie europejskiej ochrony konsumentów oraz promocja odpowiedzialnych i przejrzystych praktyk wszystkich podmiotów zaangażowanych w kredyt konsumencki. Zauważając właściwy kierunek zmian podążających za dobrem konsumentów, Forum Konsumentów pragnie również zwrócić uwagę, że nowa Dyrektywa poza wzmocnieniem pozycji konsumentów poprzez poprawę ich ochrony na rynku kredytów konsumenckich, niesie pewne ryzyka i zagrożenia, które mogą mieć negatywne konsekwencje dla konsumentów.



    [1] Raport „E-commerce w Polsce 2022”. Badanie zostało zrealizowane przy pomocy ankiet CAWI (Computer-Assisted Web Interview) na panelu internetowym. Dane zbierane były 9-15 czerwca 2022 roku.

    Zobacz więcej
  • Życzenia Wielkanocne

    06-04-2023

    Drodzy Konsumenci!
    Z okazji nadchodzących Świąt Wielkanocnych życzymy Wam: spokoju, radości, umiaru i najlepszych wyborów konsumenckich przy zakupach na świąteczne stoły.

    Zobacz więcej
  • Prezentacja nowej edycji projektu Agenda Polska 2030 z udziałem Fundacji Forum Konsumentów

    05-04-2023

    We wtorek, 4 kwietnia, odbyła się prezentacja nowej edycji projektu Agenda Polska 2030 „Przyszłość geostrategiczna Polski – reformy wewnętrzne i kierunki polityki zagranicznej”. Pierwsza Agenda Polska powstała cztery lata temu. Szereg postulatów wynikających z ówczesnej analizy sytuacji polityczno-ekonomicznej zostało wykorzystanych, inne stały się jeszcze bardziej palące i wciąż czekają na swoje wdrożenie. Dlatego też Związek Przedsiębiorców i Pracodawców, Warsaw Enterprise Institute, Centrum Studiów Strategicznych WEI oraz Fundacja Forum Konsumentów rozpoczęło nową edycję projektu "Agenda Polska 2030', w której wskazane podmioty, jako środowisko i szeroki zespół ekspertów, odniosą się do najważniejszych wyzwań i stanu państwa w obszarach sądownictwa, edukacji i szkolnictwa wyższego, ochrony zdrowia, gospodarki, polityki społecznej oraz bezpieczeństwa.

    Zobacz więcej