Forum Konsumentów

  • pl
  • Twitter
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram

Aktualności

Artykuły

  • Konsumencie, nie daj robić z siebie jelenia! Akcja Forum Konsumentów – ZJAWISKO SKIMPFLACJI

    07-06-2023

    Przedstawiamy kolejny przykład wspomnianej niespójności działań i komunikacji, tym razem dotyczący funkcjonowania producentów żywności, a mianowicie zjawiska skimpflacji polega na tym, że za tę samą cenę dostajemy produkty i usługi gorszej jakości, niż dotychczas. Zjawisko to różni się więc od inflacji, w której te same produkty i usługi osiągają coraz wyższe ceny.

    Zobacz więcej
  • Przesłanie Forum Konsumentów z okazji Światowego Dnia Środowiska

    05-06-2023

    Obchodzony corocznie 5 czerwca Światowy Dzień Środowiska jest ważnym wydarzeniem, którego celem jest zwrócenie uwagi na kwestie ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. W kontekście konsumentów jest to doskonała okazja do refleksji nad codziennymi wyborami i wpływem, jaki mają one na naszą planetę. Warto jednak wspomnieć również o tym, że konsumenci powinni także wywierać presję na światowy biznes, aby zmiany prośrodowiskowe następowały równoległe do działań konsumentów, bowiem cała odpowiedzialność za ochronę środowiska nie powinna spoczywać tylko na barkach konsumentów. 

    Zobacz więcej
  • Poradnik Forum Konsumentów z okazji Międzynarodowego Dnia Dziecka cz.2

    03-06-2023

    Bezpieczeństwo zabawek jest kluczowe dla dobra i zdrowia dzieci. Zapewnienie dzieciom bezpiecznego otoczenia zabawy to nie tylko obowiązek rodziców, opiekunów i producentów zabawek, ale również konieczność dla prawidłowego rozwoju i ochrony najmłodszych członków społeczeństwa.

    Zobacz więcej
  • Poradnik Forum Konsumentów z okazji Międzynarodowego Dnia Dziecka cz.1

    02-06-2023

    Żyjemy w czasach, gdy niemal każdy z nas ma pod ręką aparat fotograficzny, a wizerunek naszych dzieci, może być utrwalany właściwie w każdej sytuacji. Często dzielimy się materiałami przedstawiającymi lub opisującymi nasze dzieci bez zastanowienia się, z jakimi konsekwencjami może się to wiązać i na jakie niebezpieczeństwa może narazić dzieci teraz i w przyszłości. Dlatego każde umieszczenie zdjęcia naszego dziecka w przestrzeni publicznej powinniśmy poddać pewnej refleksji.

    Po pierwsze pamiętajmy, że dziecko ma prawo do prywatności i ochrony wizerunku, a w szczególności do ochrony swojej godności.

    Po drugie pamiętajmy przy tym, że to my powinniśmy być przewodnikiem dziecka po wirtualnym świecie i przygotować je na ewentualne zagrożenia, budując atmosferę wzajemnego szacunku i zaufania bardziej niż system obostrzeń i ograniczeń.

    Zobacz więcej
  • Komunikat Forum Konsumentów z okazji Międzynarodowego Dnia Dziecka

    01-06-2023

    Forum Konsumentów pragnie zwrócić uwagę na ważne kwestie związane z prawami dziecka konsumenta z okazji Międzynarodowego Dnia Dziecka ustanowionego w 1954 przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ) dla upowszechniania ideałów i celów dotyczących praw dziecka zawartych w Karcie Narodów Zjednoczonych.

    Dzieci są istotną grupą społeczną, której potrzeby i prawa powinny być szanowane na każdym kroku. W dzisiejszym świecie pełnym wyzwań coraz większa świadomość i ochrona praw dzieci powinny być jednym z priorytetów dorosłych. W tym wyjątkowym dniu chcielibyśmy pokrótce przypomnieć o ważnych prawach, które przysługują dzieciom.

    W tym wyjątkowym dniu chcielibyśmy pokrótce przypomnieć o najważniejszych prawach, które przysługują dzieciom, a przez kolejne 6 dni publikować będziemy infografiki (dotyczące m.in. świadomości najmłodszych konsumentów, bezpieczeństwa zabawek, reklam i presji społecznej czy ochrony wizerunku w Internecie) wraz z komentarzem-poradą, aby skierować uwagę na ważne kwestie związane z prawami i ochroną dzieci-konsumentów.

    Zobacz więcej
  • Życzenia Forum Konsumentów z okazji Dnia Matki

    26-05-2023

    Matki są niezwykle ważnymi konsumentkami. Dlatego w tym wyjątkowym dniu życzymy wszystkim matkom zrozumienia, zasobnych portfeli i świadomych decyzji konsumenckich. Pięknego dnia!

    Zobacz więcej
  • 4. #PRASÓWKA FORUM KONSUMENTÓW

    24-05-2023

    1. "Przemysł złapał zadyszkę, konsumenci zaciskają pasa. Długo jeszcze?" Więcej: https://tiny.pl/chs14. Źródło: Radio TOK FM.


    W kwietniu w gospodarstwach domowych wciąż na dobre włączony był tryb oszczędzania. W sklepach kupiliśmy o niemal 7,5 procent mniej, a wydaliśmy na to o 3,5 procent więcej – wynika z ostatnich danych o sprzedaży detalicznej. Wysoka inflacja zjada dochody w bardzo szybkim tempie i kolejny miesiąc z rzędu pensje realnie spadają. Ekonomiści mówią: musimy tak jeszcze wytrzymać przez co najmniej kilka miesięcy.

    Zobacz więcej
  • Stanowisko Fundacji Forum Konsumentów ws. limitów transakcji gotówkowych w transakcjach B2C

    24-05-2023

    Zdaniem Fundacji Forum Konsumentów wprowadzenie nowej regulacji prawnej, zgodnie z którą od 1 stycznia 2024 roku do ustawy o prawach konsumenta dodany zostanie art. 7b ustanawiający obowiązek dokonywania płatności bezgotówkowych w relacjach między konsumentem a przedsiębiorcą, jeśli wartość transakcji przekroczy kwotę 20 000 zł stanowi ewidentne naruszenie praw i wolności konsumentów oraz znaczącą ingerencję w preferencje konsumentów dotyczące wybranych metod płatności. To również kolejny przykład nadregulacji i potencjalnych negatywnych konsekwencji dla konsumentów. Na marginesie należy wskazać, że w relacjach B2B przedsiębiorcy od 1 stycznia 2024 roku będą objęci obowiązkiem dokonywania płatności bezgotówkowych już od 8 000 zł, zamiast jak dotychczas 15 000 zł. Ustanowienie tak niskiego limitu również należy ocenić negatywnie. Wobec powyższego Forum Konsumentów postuluje zrezygnowanie ze szkodliwej zmiany przepisów.

    Zobacz więcej
  • Konsumencie, nie daj robić z siebie jelenia! Akcja Forum Konsumentów – ZJAWISKO DOWNSIZINGU

    23-05-2023

    Przedstawiamy kolejny przykład wspomnianej niespójności działań i komunikacji, tym razem dotyczący funkcjonowania producentów żywności, a mianowicie zjawiska downsizingu, czyli celowego zmniejszania przez producenta wagi lub ilości oferowanego artykułu, za który konsument płaci tę samą cenę, co przed zmniejszeniem.

    Zobacz więcej
  • Stanowisko Fundacji Forum Konsumentów ws. wprowadzenia regulacji Sending Party Pays (SPP), czyli tzw. opłaty sieciowej

    17-05-2023

    Fundacja Forum Konsumentów jako reprezentant interesów, praw i wolności konsumentów na podstawie ogólnodostępnych informacji wyraża uzasadnione obawy, możliwego naruszenia interesu konsumentów, które swoje źródło mają w przedstawionej inicjatywie legislacyjnej w sprawie infrastruktury łączności w związku z wezwaniami europejskich operatorów sieci telekomunikacyjnych, aby tzw. „FAANG” (dotyczy akcji czterech wybitnych amerykańskich spółek technologicznych: Meta, Amazon, Apple, Netflix i Google) wnosił opłatę w celu wsparcia kosztów wdrażania infrastruktury sieciowej, w tym wprowadzenia regulacji Sending Party Pays (SPP), czyli tzw. opłaty sieciowej na rzecz rozwoju i utrzymania infrastruktury telekomunikacyjnej.

    Zobacz więcej