Fundacja Forum Konsumentów popiera rozszerzenie przez Amazon „Gwarancji od A do Z”, której celem jest uwzględnienie roszczenia z tytułu szkód majątkowych i obrażeń ciała. Działanie to jest ważnym krokiem w kierunku jeszcze lepszej ochrony praw konsumentów. Taka regulacja zwiększa poczucie bezpieczeństwa podczas zakupów online, szczególnie w kontekście rosnącej liczby transakcji internetowych i rozwoju sektora e-commerce. Podstawowa ochrona „Gwarancji od A do Z” obowiązuje już od 24 lat. Od maja 2024 Amazon rozszerzył „Gwarancję A do Z” na terenie Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji, Włoch, Hiszpanii, Szwecji, Polski, Belgii i Holandii.
Rozszerzenie gwarancji ma ogromne znaczenie dla konsumentów, ponieważ zwiększa zaufanie do zakupów w Amazon, zapewnia ochronę finansową oraz prosty i przejrzysty proces gwarancyjny. Konsumenci mogą mieć większe zaufanie do zakupów na Amazon, wiedząc, że firma stoi za każdą podejmowaną tam transakcją. W przypadku wadliwego produktu, który prowadzi do szkód majątkowych lub obrażeń ciała, konsumenci nie muszą martwić się o długotrwałe i kosztowne procesy prawne, ponieważ na tym etapie to Amazon przejmie odpowiedzialność za rozstrzyganie takich roszczeń.
„Gwarancja od A do Z” dotyczy tylko produktów fizycznych kupionych w Amazon, ale bez względu na to, kto jest sprzedawcą tych produktów. Regulacja nie obejmuje produktów cyfrowych, płatności za usługi, instrumentów przechowywania wartości (np. kart podarunkowych), ani produktów sprzedawanych w innych sklepach przez podmioty w dowolny sposób powiązane z Amazon. Co istotne, regulacja ta w żaden sposób nie ogranicza innych praw konsumentów. W przypadku odrzucenia roszczenia przez Amazon, konsument nadal zachowuje prawo do dochodzenia roszczeń na drodze sądowej.
W celu skorzystania z „Gwarancji od A do Z” konsument powinien dokonać zgłoszenia wniosku o rekompensatę w ciągu 90 dni od wystąpienia zdarzenia lub w ciągu 1 roku od daty zakupu, w zależności od tego, która data nastąpi wcześniej.
Niezależnie od powyższego Forum Konsumentów uważa, że nowe uprawnienie przygotowane przez Amazon wymagać będzie od konsumentów pozyskania wiedzy na temat obowiązujących procedur. Ponadto Amazon powinien podjąć szereg działań informacyjnych, aby konsumenci byli świadomi swoich praw i możliwości, które zapewnia im nowe uprawnienie. Informowanie i uświadamianie konsumentów są kluczowe, aby regulacja ta rzeczywiście przyniosła korzyści i wzmocniła zaufanie do Amazon Proces reklamacyjny wymaga również przesyłania
Z perspektywy Forum Konsumentów w regulaminie zawierającym informacje o rozszerzeniu „Gwarancji od A do Z” powinny zostać zawarte szczegółowe definicje takich zwrotów jak: „wadliwy produkt”, „szkoda materialna”, „uszczerbek na zdrowiu”, „obrażenie ciała”, tak, aby dla konsumenta było to jasne i zrozumiałe, na jakiej podstawie jego roszczenie może być uznane za zasadne i pozytywnie rozpatrzone. Niezależnie od faktu, iż każdy przypadek będzie rozpatrywany indywidualnie.