Forum Konsumentów

  • pl
  • Twitter
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram

Konsumencie, nie daj robić z siebie jelenia! Akcja Forum Konsumentów – OBOWIĄZEK DRUKOWANIA KARTY POKŁADOWEJ

2023-05-09

Jako Fundacja Forum Konsumentów rozpoczęliśmy cykliczną akcję: "Nie daj robić z siebie jelenia!", której celem jest pokazywanie niespójności działań odgórnych różnych podmiotów, w tym usługodawców, które przekładają się na nadmierną presję skierowaną na konsumentów i konsumentki. Więcej informacji na stronie: https://bit.ly/443MZKU.


Dzisiaj przedstawiamy kolejny przykład wspomnianej niespójności działań i komunikacji, tym razem dotyczący funkcjonowania linii lotniczych.


Od niedawna konsument wykupując bilet lotniczy może dopłacić za kompensację śladu węglowo z danej podróży. Jednak jak zachęta do podjęcia takich działań współgra z koniecznością drukowania karty pokładowej po odprawie (również odprawie online) na formacie A4, skoro pasażer posiada ją już w wersji elektronicznej (np. w aplikacji Apple Wallet, Google Pay lub w pliku PDF).


Czy obowiązek drukowania karty A4 jest naprawdę koniecznością w 2023 roku?


Wizzair oferuje konsumentom bezpłatną odprawę online, jednocześnie wskazuje na obowiązek wydrukowania karty pokładowej.


Ryanair zaleca konsumentom, aby wydrukowali swoje karty pokładowe przed przyjazdem na lotnisko lub uzyskali dostęp do mobilnych kart pokładowych na telefonie, aby zaoszczędzić czas i pieniądze na lotnisku.

Natomiast zgodnie z informacjami na stronie esky.pl, niektóre popularne linie lotnicze mogą nie akceptować dokumentów w formie pliku PDF wyświetlanego na ekranie smartfonu lub innego urządzenia mobilnego. Wobec czego, aby mieć pewność wejścia na pokład samolotu, pasażer powinien pobrać i wydrukować kartę pokładową.

Zdaniem Forum Konsumentów spójność działań w kontekście ekologii to jedno, ale komfort pasażera przed podróżą ma równie istotne znaczenie. Dlatego też ujednolicenie obowiązujących zasad, a tym samym respektowanie elektronicznej wersji karty pokładowej, wpłynie na komfort pasażerów, szczególnie tych, którzy nie podróżują samolotem często, a informacje o zasadach podróży czerpią ze stron internetowych, a nie z własnego doświadczenia. Nie wiedzą zatem o różnych praktykach danych linii lotniczych czy lotnisk.