Forum Konsumentów

  • pl
  • Twitter
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram

Konsumencie, nie daj robić z siebie jelenia! Akcja Forum Konsumentów – ZJAWISKO DOWNSIZINGU

2023-05-23

Przedstawiamy kolejny przykład wspomnianej niespójności działań i komunikacji, tym razem dotyczący funkcjonowania producentów żywności, a mianowicie zjawiska downsizingu, czyli celowego zmniejszania przez producenta wagi lub ilości oferowanego artykułu, za który konsument płaci tę samą cenę, co przed zmniejszeniem.

Od niedawna konsument, płacąc za dany produkt tyle samo, jednak otrzymuje znacznie mniej. Producenci zmieniają rozmiar oferowanego produktu, bez zmiany opakowania, przez co konsument na pierwszy rzut oka nie jest w stanie zorientować się, że za tę samą cenę, co wcześniej, otrzymuje tak naprawdę mniejszą wagę lub ilość danego produktu. Tym samym ponownie to konsument musi zachować czujność, sprawdzać etykiety i zwracać uwagę na szczegóły.

Najnowsze przykłady downsizingu:

- opakowania dżemów (np. 280 g zamiast 300 g),

- zwykłe pszenne chleby (np. 400 g zamiast 500 g),

- herbaty (np. 88 torebek zamiast 100 torebek),

- czekolady (np. 90 g zamiast 100 g).

Co gorsza, producenci nie tylko zmniejszają wagę produktu, ale też jego skład. Obecnie np. w jogurcie może być mniejsza niż dotąd zawartość owoców.

Zdaniem Fundacja Forum Konsumentów praktyka ta, mimo że jest zgodna z prawem (producent ma obowiązek prawidłowo oznakować produkt pod względem zawartości) to jednak jest nieetyczna i zdecydowanie krzywdząca dla konsumentów, którzy kupują, kierując się doświadczeniem, bez nawyku sprawdzania etykiet (w szczególności konsumentów seniorów).

______________________

Fundacja Forum Konsumentów rozpoczęło cykliczną akcję: "Nie daj robić z siebie jelenia!", której celem jest pokazywanie niespójności działań odgórnych różnych podmiotów, w tym usługodawców, które przekładają się na nadmierną presję skierowaną na konsumentów i konsumentki. Więcej informacji na stronie: https://bit.ly/443MZKU.