Forum Konsumentów

  • pl
  • Twitter
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram

Konsumencie, nie daj robić z siebie jelenia! Fundacja Forum Konsumentów rusza z nową akcją.

2023-04-25

Konsumencie nie daj robić z siebie jelenia! Fundacja Forum Konsumentów rusza z nową akcją.

Presja i wymagania wobec zachowań proekologicznych rosną. Zmiana naszej postawy i troska o środowisko naturalne jest konieczna/pilna i co do tego chyba nikt nie ma wątpliwości. Powtarzam często, że zmiana w dobrym kierunku może zachodzić szybciej jeśli jako konsumenci będziemy podejmować bardziej świadome decyzje. Na końcu/ i na początku to decyzje każdego z nas wzmacniają lub osłabiają konkretne biznesy/ rozporządzenia/ zmiany itp.

Nie zgadzamy się jednak jako organizacja broniąca interesów konsumentów, na robienie z konsumenta jelenia! Ty drogi konsumencie: mniej kupuj, albo najlepiej nie kupuj, odstaw samochód i idź pieszo z dzieckiem na ręku, nie jedz mięsa, doceń to co lokalne i nie sięgaj po towary sprowadzane, gaś światło po godzinie 20 i nie waż się pić drinka z plastikową słomką. Oczywiście to wyjaskrawiony obraz, ale w dużym skrócie taka narracja coraz częściej ma miejsce. Wszystko byłoby ok, gdyby odgórne regulacje szły w parze z budowaną oddolnie presją zmiany.

Jako Fundacja Forum Konsumentów popieramy potrzebne inicjatywy proekologiczne i uważamy, że najwyższy czas na zmiany, ale chcemy być traktowani serio. Sprzeciwiamy się presji nakładanej na konsumentów, kiedy inne działania nie są spójne. Dlaczego?

Ponieważ w drodze do realnej (a nie życzeniowej) zmiany musimy działać spójnie i transparentnie: decydenci, biznes i konsumenci. Tylko wtedy nowe regulacje i waga codziennych wyborów będzie istotna. Inaczej inicjatywy i ważne regulacje w głowach konsumentów często wpadają w szufladę: kolejna presja/ kolejna ściema.
A szkoda....

Jako #ForumKonsumentów rozpoczynamy cykliczną akcję: "Nie daj robić z siebie jelenia!", której celem będzie pokazywanie hipokryzji/ niekonsekwencji działań odgórnych, które przekładają się na nadmierną presję skierowaną na konsumentów i konsumentki.

Pierwszy przykład ze świata linii lotniczych:
Jakim cudem nadal w liniach lotniczych jest marnowana żywność, która nadaje się do bezpiecznego spożycia?
,,Według danych Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) loty pasażerskie generują około 6 mln ton odpadów rocznie. Z tej liczby około 20 proc. to nietknięta żywność i napoje. Ich łączną wartość IATA szacuje na 4 mld dolarów. Rynek cateringu pokładowego kosztuje to ok. 20 mld dolarów rocznie."
Co więcej, badania zlecone przez IATA wykazały, że ryzyko rozprzestrzeniania się chorób poprzez posiłki lotnicze jest znikome. Zatem konsument nie zamówi posiłku w drodze ograniczeń, ale ten posiłek i tak wyląduje zaraz w koszu!

Będziemy jako #ForumKonsumentow w co drugi wtorek sygnalizować tematy, zbierać opinie od konsumentów, biznesu i decydentów oraz finalnie zabierać głos. Zachęcamy Was do wskazywania tematów w komentarzu pod postem.

Źródło informacji: https://lnkd.in/d8CSDjYU