Chińskie platformy sprzedażowe w Polsce (i nie tylko) rosną w siłę. Niska cena i „atrakcyjność" produktów są kuszące.
Z badania Instytutu Pollster wynika, że co czwarty Polak z badanej grupy wiekowej być może lub na pewno rozważy zakupy na AliExpress lub Temu, gdy w przyszłości będzie zamierzał kupić coś w Internecie. Z kolei co piąty rozważa to samo na Shein. (Źródło: https://lnkd.in/g54YnE32).
Badania Gemius Mediapanel ze stycznia 2024 r. pokazały, że aplikacja Temu oraz portal www.temu.com miały osiągnąć w Polsce liczbę 14,9 mln realnych użytkowników, a aplikacja Shein oraz portal www.shein.com ponad 6 mln realnych użytkowników.
Co więcej platformy jak Temu, Shein naruszają krajowe i unijne przepisy w zakresie m.in. ochrony konsumentów, np.:
- nie wskazuje się jednoznacznej i konkretnej ceny towarów – w odniesieniu do niektórych produktów, wykorzystywane są niejasne określenia dotyczące ceny za dany towar,
- informowanie w niewłaściwy sposób o minimalnej wartości zamówienia – konsument informowany jest o tym dopiero na końcowym etapie ścieżki zakupowej,
- stosowanie wprowadzających w błąd komunikatów dotyczących „kuponów” – kupony w formie pop-up’ów informują o możliwości zdobycia 500 zł, jednak bez informacji o warunkach umożliwiających skorzystania z tych środków,
- pozorne gwarantowanie wyrównywania cen „korekta ceny w ciągu 30 dni” oraz pozorna gwarancja dostępnej dostawy za pobraniem,
- brak informacji, czy sprzedający jest przedsiębiorcą, o podziale obowiązków pomiędzy platformą a sprzedającym oraz brak numeru telefonu i adresu email do sprzedającego,
- naruszenia w zakresie praktyk marketingowych, np. gdy klient nie wyraził zgody na otrzymywanie informacji handlowych z serwisu, platforma wielokrotnie zachęca go do wyrażenia takiej zgody za pomocą pojawiających się na ekranie pop-up’ów. (Źródło: https://lnkd.in/gb3xg4tU)
Materiał na ten temat przygotował Maciej Badowski.
Zachęcamy do zapoznania się z artykułem, w którym z Agnieszka Plencler – Prezeska Forum Konsumentów wraz z Moniką Kamińską komentuje temat ,,atrakcyjności" zakupów na chińskich platformach sprzedażowych: https://lnkd.in/gZdarjZZ