Forum Konsumentów

  • pl
  • Twitter
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram

Prezentacja nowej edycji projektu Agenda Polska 2030 z udziałem Fundacji Forum Konsumentów

2023-04-05

We wtorek, 4 kwietnia, odbyła się prezentacja nowej edycji projektu Agenda Polska 2030 „Przyszłość geostrategiczna Polski – reformy wewnętrzne i kierunki polityki zagranicznej”. Pierwsza Agenda Polska powstała cztery lata temu. Szereg postulatów wynikających z ówczesnej analizy sytuacji polityczno-ekonomicznej zostało wykorzystanych, inne stały się jeszcze bardziej palące i wciąż czekają na swoje wdrożenie. Dlatego też Związek Przedsiębiorców i Pracodawców, Warsaw Enterprise Institute, Centrum Studiów Strategicznych WEI oraz Fundacja Forum Konsumentów rozpoczęło nową edycję projektu "Agenda Polska 2030', w której wskazane podmioty, jako środowisko i szeroki zespół ekspertów, odniosą się do najważniejszych wyzwań i stanu państwa w obszarach sądownictwa, edukacji i szkolnictwa wyższego, ochrony zdrowia, gospodarki, polityki społecznej oraz bezpieczeństwa.

Podczas wydarzenia Agnieszka Plencler – Prezeska Forum Konsumentów, odniosła się do perspektywy konsumenta – obywatela oraz podkreśliła fakt, iż potrzebne jest uwzględnienie perspektywy konsumenckiej przede wszystkim w 3 obszarach: edukacji, gospodarce i sądownictwie.

Wskazała, że istnieje cienka granica pomiędzy konsumentem i obywatelem. Łączą ich 2 podstawowe cechy:
1. Suwerenność konsumencka (czyli wolność wyboru i władza – decydowanie o tym, jakie produkty/usługi mają się dobrze, a które giną na rynku, zgodnie z zasadą "my wallet is my vote") to odpowiednik demokratycznego procesu głosowania.
2. Konsumenci i obywatele zdecydowanie za rzadko korzystają ze swoich praw i możliwości.

Co więcej, obywatele powinni uczyć się od konsumentów podejścia: płacę to wymagam! Konsumenci powoli uczą się korzystania ze swoich praw, natomiast obywatele wymagają mniej i nie rozliczają rządzących z efektów ich prac.

Ma to szczególne znaczenie w kontekście kryzysu zaufania i wiarygodności, w jakim żyjemy. Wyniki Barometru Zaufania Edelmana od 2020 roku pokazują, że biznes cieszy się większym zaufaniem, jest lepiej oceniany pod kątem kompetencji i etyki niż polityka i rządzący. W tym kontekście biznes ma szansę przejąć rolę wiarygodnego przewodnika na drodze wartości i skuteczności w zmianie świata na lepsze. Społeczne przywództwo to dzisiaj funkcja biznesu.

Tym bardziej cieszy nas fakt, że jako Fundacja Forum Konsumentów możemy włożyć swój wkład w projekt "Agenda Polska 2030", której celem jest umocnienie pozycji Polski w Europie przede wszystkim poprzez silną gospodarkę oraz wzmocnienie przedsiębiorczości i kreatywności Polaków.

Link do dokumentu: https://lnkd.in/d3Pdqc2p