Forum Konsumentów

  • pl
  • Twitter
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram

Stanowisko Forum Konsumentów ws. rewizji Dyrektywy o Kredycie Konsumenckim (CCD II)

2023-04-19

Zdaniem Forum Konsumentów wprowadzenie rewizji Dyrektywy o Kredycie Konsumenckim (CCD II), w kontekście rozwoju nowych technologii, które wychodzą naprzeciw kolejnym potrzebom konsumentów i poszerzenia oferty usług dedykowanych konsumentom na rynku, jest właściwym i niezbędnym działaniem po stronie unijnego prawodawcy. Jako organizacja działająca na rzecz konsumentów i w ochronie ich interesów uważamy, że procedowana rewizja dyrektywy wymaga szerszego przedyskutowania jej poszczególnych zapisów, aby poza wniesieniem nowych wartości do funkcjonowania konsumentów na rynku usług finansowych, nie pominąć najważniejszej zasady – aby proponowane regulacje nie stały się nadregulacjami, a tym samym zarówno nie komplikowały sytuacji konsumentów, jak i nie paraliżowały rozwoju rynku finansowego.

W ocenie Forum Konsumentów przedmiotowa rewizja dyrektywy będzie mieć duży wpływ na sytuację i możliwości konsumentów na rynku usług finansowych. Głównym celem nowych regulacji będzie bowiem wdrożenie odpowiedzialnych i przejrzystych praktyk postępowania wśród wszystkich podmiotów oferujących na rynku kredyty konsumenckie poprzez zapewnienie, aby informacje o kredytach przekazywano w sposób jasny i zrozumiały oraz przystosowany do dostępnych konsumentom urządzeń cyfrowych. Kredytodawca, oprócz standardowego formularza informacyjnego, będzie zobowiązany przekazać konsumentowi jednocześnie skrócony jednostronicowy standardowy formularz informacyjny, a wobec tego konsumenci będą mieli możliwość dokonania w pełni świadomego wyboru przy ubieganiu się o kredyt.

Fundacja Forum Konsumentów dostrzega konieczność rewizji przepisów o kredytach konsumenckich oraz dostosowania ich do nowych potrzeb związanych z transformacją cyfrową i rozwojem e-commerce, jednak regulacje te powinny dążyć przede wszystkim do wzmocnienia ochrony konsumentów oraz wzrostu dobrobytu konsumentów w środowisku cyfrowym.  Forum Konsumentów wysoko ocenia aspekt unowocześnienia i wzmocnienia ochrony konsumentów ubiegających się o kredyt i korzystających z usługi płatności odroczonej. Doceniamy również ułatwienie dostępu do wszystkich niezbędnych informacji oraz zapewnienie konsumentom możliwości dokonania świadomego wyboru przy składaniu wniosku o kredyt. W tym miejscu należy podkreślić, że najważniejszym aspektem jest edukacja i budowanie świadomości konsumenckiej. Dlatego też przy projektowaniu nowych regulacji, prawodawca powinien pamiętać o konsumentach w kontekście zjawiska reaktancji, gdzie zbyt duża liczba niezrozumiałych informacji może przytłoczyć i ostatecznie wpływać na podejmowanie przez nich niekorzystnych decyzji.

Ponadto zdaniem Forum Konsumentów wszystkie regulacje i komunikaty wystosowane do konsumenta powinny zmierzać w kierunku upraszczania i standaryzacji informacji. Jednym z równoległych działań, które powinny mieć miejsce, tak, aby konsument mógł również sam dbać
o swój interes oraz aby unikać sytuacji, gdzie regulacja staje się nadregulacją, jest właśnie systematyczna edukacja konsumentów, jak również porządkowanie, upraszczanie i transparentność każdej projektowanej i wdrażanej regulacji. Dobro konsumentów stanowi bowiem wartość, która powinna być nadrzędna dla unijnego prawodawcy również w ramach przedmiotowych regulacji stanowiących rewizję Dyrektywy o Kredycie Konsumenckim (CCD II).

Mamy nadzieję, że uwagi przedstawione w przedmiotowym stanowisku zostaną poddane pod dyskusję, co umożliwi wypracowanie najlepszych rozwiązań dla konsumentów.