Forum Konsumentów

  • pl
  • Twitter
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram

Konsumencie, nie daj robić z siebie jelenia! Akcja Forum Konsumentów – ZJAWISKO DRIP PRICING

2023-07-04

Przedstawiamy kolejny przykład wspomnianej niespójności działań i komunikacji, tym razem dotyczący marketingu wielu producentów, a mianowicie zjawiska drip pricingu polegającego na prezentowaniu początkowo atrakcyjnych cen produktów lub usług, a następnie stopniowym dodawaniu dodatkowych opłat lub opłat ukrytych w trakcie procesu zakupowego. Może to prowadzić do znacznego wzrostu końcowej ceny produktu lub usługi, niż początkowo konsument początkowo zakładał.

Takie nieprecyzyjne informacje natomiast uniemożliwiają np. porównanie ofert i świadome podjęcie decyzji zakupowej przez konsumentów. Przedsiębiorca powinien konstruować interfejs strony internetowej swojego sklepu w taki sposób, aby wszystkie najważniejsze informacje, jak i elementy wpływające na ostateczną decyzję zakupową konsumentów, a zwłaszcza informacje dotyczące opłat, były dla konsumentów dostępne i widoczne na każdym etapie składanego zamówienia. Nie podejmując tych istotnych działań, przedsiębiorca może wprowadzać konsumentów w błąd.

Zdaniem Forum Konsumentów konsumenci, dysponując w tej sytuacji mniejszym zasobem wiedzy, podejmują wybory i decyzje, które z ich perspektywy mogą okazać się niekorzystne w skutkach. Często konsumenci w ostateczności nie rezygnują z zamówienia i dokonują płatności w zwiększonej kwocie, co pozwala nieuczciwym firmom na osiągnięcie przewagi konkurencyjnej. Konsumenci mają jednak pełne prawo do wolnego wyboru i dostępu do informacji na każdym etapie składania danego zamówienia. W przypadku zjawiska drip pricingu konsumentom pozostaje uważne czytanie warunków ofert i ich porównywanie, czytanie opinii o danym przedsiębiorstwie, zwracanie szczególnej uwagi na koszyk zakupowy, wybieranie zaufanych firm i zgłaszanie nieuczciwych praktyk.