Forum Konsumentów

  • pl
  • Twitter
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram

Konsumencie, nie daj robić z siebie jelenia! Akcja Forum Konsumentów – ZJAWISKO SKIMPFLACJI

2023-06-07

Przedstawiamy kolejny przykład wspomnianej niespójności działań i komunikacji, tym razem dotyczący funkcjonowania producentów żywności, a mianowicie zjawiska skimpflacji polega na tym, że za tę samą cenę dostajemy produkty i usługi gorszej jakości, niż dotychczas. Zjawisko to różni się więc od inflacji, w której te same produkty i usługi osiągają coraz wyższe ceny.


W ramach zjawiska skimpflacji restauracje oferują konsumentom usługi gorszej jakości, pozostając przy dotychczasowych cenach. Ponadto w obliczu rosnących cen produktów, coraz częściej używają tańszych składników, co odbija się na smaku i jakości serwowanych potraw. W ostatnim czasie skimpflacja dotknęła też branżę turystyczną, która oferuje coraz mniej kierunków podróży oraz uboższe pakiety gwarantowanych usług, a dotąd darmowe usługi okazują się być dodatkowo płatne. Podobne zjawisko konsumenci mogą dostrzec również w sferze handlu, zwłaszcza przy zakupach przez Internet w postaci opóźnionych dostaw oraz niższej jakości zamawianych ubrań i innych produktów.


Zdaniem Fundacja Forum Konsumentów praktyka ta jest nieetyczna i zdecydowanie krzywdząca dla konsumentów, którym pozostaje weryfikacja etykiet i opisów produktów lub usług. Konsumenci są coraz bardziej świadomi nowych zjawisk, więc jeżeli czują się oszukani przez producenta, mogą o tym informować np. w mediach społecznościowych, co wpływa negatywnie na wizerunek marki i lojalność w stosunku do niej. Siłą konsumentów jest ich determinacja do podejmowania świadomych decyzji. Konsumenci poprzez swoje wybory mają wpływ na producentów, którzy przede wszystkim powinni być w swoim działaniu transparentni i autentyczni. Decydowanie przez konsumentów „portfelem” weryfikuje rynek i jego funkcjonowanie. To jedna z najprostszych i najszybszych metod zmuszających przedsiębiorców do zmiany praktyk na prokonsumenckie.


______________________


Fundacja Forum Konsumentów rozpoczęło cykliczną akcję: "Nie daj robić z siebie jelenia!", której celem jest pokazywanie niespójności działań odgórnych różnych podmiotów, w tym usługodawców, które przekładają się na nadmierną presję skierowaną na konsumentów i konsumentki. Więcej informacji na stronie: https://bit.ly/443MZKU.